W sierpniu, na ulicy Szkolnej w miejscowości Ochla, zainaugurowano testowy plan drogowy o nazwie „2 minus 1”. Ten innowacyjny model opiera się na systemie dwóch ścieżek dla pieszych i rowerzystów, umieszczonych po obu stronach jezdni, które działają jak pobocza. Między nimi znajduje się pas przeznaczony do użytku przez samochody, który obsługuje oba kierunki ruchu.
Ten specyficzny układ drogi, znany od dziesięcioleci w różnych regionach świata, ma za zadanie zredukować natężenie ruchu samochodowego. W jego ramach, pojazdy poruszające się z przeciwnych kierunków mogą ewentualnie zjechać na ścieżki dla pieszych i rowerzystów podczas mijania, lecz tylko przy ustąpieniu pierwszeństwa osobom korzystającym z nich – nawet kosztem potencjalnego zatrzymania pojazdu.
Rozwiązanie to ma pozytywny wpływ na liczbę podróżujących rowerem oraz zwiększa bezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników dróg.
Ambicją wprowadzenia konfiguracji „2 minus 1” na ulicy Szkolnej było zwiększenie bezpieczeństwa dzieciom podróżującym do szkoły. Jezdnia o szerokości 6 metrów posiada chodnik. Dzieci uczęszczające do szkoły, jak i rowerzyści korzystający z wyznaczonej ścieżki rowerowej, poruszały się tylko po jezdni, co pomimo ograniczenia prędkości do 30 km/h, nie dawało pewności bezpieczeństwa najbardziej narażonym użytkownikom drogi.
Przed wprowadzeniem proponowanej organizacji ruchu odbyło się spotkanie na miejscu z udziałem komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiciela Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej w Zielonej Górze, sołtysa Ochli – inicjatorki poprawy bezpieczeństwa w tej lokalizacji oraz dyrektora szkoły. Uczestnicy spotkania jednogłośnie uznali, że nowe rozwiązanie jest uzasadnione i poprawi bezpieczeństwo aż do momentu budowy chodników w tym segmencie drogi.
Łączny koszt wykonania oznakowania poziomego i pionowego na ulicy Ochla-Szkolna wyniósł około 6 100 zł brutto.